Ketika mula tangan menerjah ke papan kekunci, idea-idea baru
datang tanpa henti. Sehinggakan sukar untuk menapis apa yang perlu diisi dalam
blog yang semakin lama tidak berpenghuni.
Namun, bisikan kecil menjerit, “Tulislah atas nama
Kebenaran” – ketika saat manusia sibuk melayan hawa nafsu yang melampau, ketika
apa yang disangka benar itu batil, ketika keghairahan yang tinggi melayan
slogan palsu, aku tetap berpegang pada suatu kata nasihat,-
“Biarkan Manusia Membencimu kerana Kebenaran yang
Disampaikan, daripada Manusia menyanjungimu kerana Kebatilan yang
Dipertahankan”- Hazabe al-Kelantani.
Usai aku membaca dan menelaah “Atas Nama Kebenaran” tulisan Dr Khalif Muaamar,
salah seorang murid Tan Sri Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas, aku terpanggil
berkongsi untuk melakar ceritera pandangan alam (weltanschauung)
Barat yang kini semakin parah dalam kekeliruan tentang ma’na hakikat sebuah
kehidupan.
Sejarah awal
Liberalisme
Ingin ditegaskan, dalam perbincangan ini maksud ‘peradaban
Barat’ meliputi seluruh aspek anutan faham yang menjadi pegangan Barat ketika
ini. Justeru, agak mustahil untuk menghadkan maksud peradaban kepada sesebuah
Negara besar ataupun sesebuah kuasa Vektor, sedangkan hampir semua
Negara-negara Barat sedang dilanda krisis keyakinan pada hakikat kehidupan.
Liberalisme bermula dengan gerakan reformasi (Reformation
Period) yang bangkit menentang sistem pemerintahan yang bersifat diktatorism
yang memerintah atas nama tuhan (the divine right of king). Keangkuhan gereja
dan institusi agama dalam mengawal semua kebebasan termasuklah beberapa tekanan
pada sebahagian besar ahli-ahli sains Barat menyebabkan institusi gereja
dipersoalkan ketelusan dan sifat rationalnya. ( Ketika zaman gelap, nilai2
irrationalisme itu amat dipertahankan, sehinggakan menafikan peranan aqal dalam
masalah-masalah kerohanian yang bersifat keyakinan)
Terus, lahirlah beberapa orang tokoh falsafah yang
mengetengahkan idea ini (aql adalah peranan utama) kerana peranan gereja atau
institusi beragama itu semakin diragui sama-sekali. Diantara tokoh-tokoh
falsafah yang mula-mula melopori liberalism ini adalah :-
- 1. John Locke (M.1704)
- 2. Adam Smith (M.1790)
- 3. Thomas Paine (M. 1809)
- 4. Benjamin Constant (M.1830)
- 5. James Medison (M.1836)
- 6. Jeremy Bentham (M. 1832)
- 7. John Stuart Mill (M. 1873)
Salah satu slogan yang paling popular adalah yang
diketengahkan oleh Rene Descartes (M. 1650) yang berbunyi, “Cogito, ergo sum” –
bermaksud “AKU BERFIKIR, MAKA AKU WUJUD”. Slogan ini jelas menaikkan dan
meninggikan martabat akal sebagai suatu hakikat yang pasti (aqal rational).
Secara umum, terdapat 2 bentul liberalism yang diketengahkan
oleh Dr. Khaliff iaitu :-
1.
Liberalism klasik (yang mana, pada tahap ini,
fahaman liberalism masih lagi berpegang pada hukum Alam) – yang bermaksud Tuhan
memberikan kebebasan sepenuhnya kepada manusia untuk mentafsir dan menemukan
hukum tarikan dengan pancaindera (empirisisme), yang jelas terbatas pada
aspek-aspek politik, moral dan ekonomi.
2.
Liberalism moden (yang lebih tertumpu pada aspek
sosial)- yang mana kebebasan itu bermaksud “Hak seorang individu yang baik dari
sebarang campur tangan dari pihak luar” ; nilai-nilai kehidupan adalah
kehidupan peribadi yang akhirnya melahirkan individualism anarchism.
Justeru, daripada 2 konsepsi
liberalism ini, lahir ‘anak-anak pokok’ yang menjadi ‘pemandu’ kepada fahaman
liberalism ini.
Kalau dilihat dari sudut ekonomi,
liberalism yang dipelopori oleh Adam Smith ini memberi fokus pada free
enterprise, loissez-faire, kapitalisme yang mana tiada ada campur tangan
pemerintah dalam kegiatan ekonomi. Pemerintah hanya sebagai alat, memberikan
ruang untuk masyarakat berniaga.
Dari sudut sosial pula, liberalism
memberikan kebebasan yang positif yang menekankan tanggunggjawab pemerintah
terhadap kebebasan individu seperti pendidikan, kesihatan, peluang ekonomi.
Kalau dilihat secara langsung, kebebasan yang keterlaluan kepada aspek
individualism memberikan impak yang negative, yang mana seseorang itu bebas
melakukan apa sahaja tanpa campur tangan orang lain yang akhirnya melahirkan
suatu konsep yang disebut ‘Open Society’.
Liberalism sebagai Pandangan Hidup Barat
Di Barat, liberalism merupakan semangat
perubahan dan pembangunan untuk merealisasikan kemajuan dalam segenap bidang
kehidupan. Apa yang pasti, setiap pembangunan yang berlaku di Barat adalah
bebas nilai, yang mana, tiada langsung intipati nilai-nilai sahsiah yang boleh
dibanggakan.
Hal ini jelas bertentangan dengan
apa yang berlaku dalam tradisi Islam. Pembangunan dalam Islam lebih kepada
menghidupkan kembali yang lama (tradisi) sesuai dengan perkembangan semasa.
Pembangunan dalam Islam tidak meletakkan agama itu terpisah dalam segenap segi,
tapi agama itu sebagai pemandu kepada matlamat akhir sesuatu perubahan yang
dibuat.
Keadaan yang ‘trauma’ dalam tradisi
peradaban Barat menyebabkan mereka dilanda mimpi ngeri yang takut untuk melihat
kebangkitan ‘rasa beragama’ dikalangan hidup masyarakat sana. Sebab itu, ada
kebimbangan yang besar dalam menanggapi masalah-masalah yang bersifat
ketuhanan, keyakinan, keadilan dan kebebasan di dunia Barat.
Walaupun sejarah menunjukkan,
perjuangan di Barat ini muncul dengan suatu rasa iaitu ‘memperjuangkan hak
asasi manusia’, namun ia jelas tidak terhenti pada suatu tempoh tertentu, malah
ia sentiasa berkembang menjadi suatu bentuk ideology dan diambil secara rambang
sebagai suatu pandangan hidup. Pandangan liberalism ini menjadikan
individualism sebagai asasnya, yang mana melahirkan suatu lagi teori moral
“liberal ethics” yang dikenali juga sebagai utilitarianism. Dalam tulisan ini,
Dr Khaliff juga mengambil kata-kata John Stuart Mill dalam membahaskan konsep
kebebasan (liberty) sebagai refleksi yang menunjukkan pembangunan itu sinonim
dengan individuality.
Falsafah yang digagaskan Mill ini
berpandangan bahawa “perkara yang baik adalah setiap perkara itu dapat
merealisasikan pembangunan individu”. Ini bermaksud, dengan memberikan
pembebasan pada individu sahajalah maka kesempurnaan dan pembangunan manusia
dapat tercapai.
Namun, daripada tesis tersebut,
perlu dipertanyakan, apakah setiap perkara yang diingini oleh seseorang
individu itu semestinya membawa kebaikan padanya?
Barangkali persoalan itu bakal membuka suatu lagi ruang perbahasan yang memberi
takrifan pada istilah ‘baik’ tersebut.
Dalam membicarakan hal liberalism
ini, perlu diingat, nilai kebebasan itu tidak semestinya bersifat
individualistik, dan ianya juga bukan bersifat boundless (tiada sempadan).
Kebebasan yang diberikan tanpa sempadan, membawa kepada kehancuran. Sebagai
contoh di Barat, nilai moral hanya dipandang sebagai suatu hak individu membuka
ruang kepada satu lagi masalah sosial dikalangan masyarakat disana. Masalah pornography
misalnya adalah suatu yang sah, dan ianya adalah hak individu masing-masing.
Tidak kurang juga dilihat dari sudut perkahwinan sejenis, dan sebagainya.
Kecelaruan pada peggunaan ‘aql tanpa batasan ini memberikan ruang pada kita
untuk terjerumus kepada suatu penaksiran yang salah, malah ada sebahagian besar
umat Muslim pada hari ini memandang Liberalism itu dibolehkan, sama ada ‘diambil
secara langsung’ daripada aliran pemikiran liberal ataupun ‘diambil tanpa sedar’
dalam menanggapi isu permasalahan hak asasi dikalangan masyarakat. Justeru,
pemahaman kepada akar sejarah liberalism ini sedikit sebanyak membuka mata,
bahawa dalam agenda proses liberalisasi kehidupan manusia, terdapat kategori
dan bentuk liberal yang perlu dilihat secara cermat.
Malah yang lebih membahayakan apabila istilah ‘liberalism’ , ‘pembebasan’, ‘hak
individu’, dan istilah-istilah yang kelihatan ‘murni’ sebenarnya membawa
pengertian yang mengelirukan dan juga mampu memberi kesan pada pandangan hidup
umat Islam pada hari ini. Adakalanya, disebalik pemahaman agama yang cetek,
kita tanpa sedar menganggumi dan mengambil idea ini sebagai suatu usaha yang
‘baik’ pada pengamatan zahir kita. Menjadi tangunggjawab besar pada
mereka yang khususnya digelar para ‘du’at untuk memberikan lebih masa mengkaji
permasalahan ini secara mendalam sebagai ruang untuk memahamkan masyarakat
bahawa agenda serangan ‘pemikiran’ tidak boleh dilihat dari sudut yang
‘subjektif’ malah ianya perlu dikaji secara objektif dengan ruang perbincangan
yang kritis dalam kalangan generasi belia.
Coretan ini adalah adaptasi sedikit sebanyak daripada Topik 1 : Atas Nama Kebenaran: Kebenaran Versus Keraguan
dan Kekeliruan tulisan Dr Khaliff Muammar terbitan Akademi Kajian
Ketamadunan (AKK).
Hazabe al-Kelantani
No comments:
Post a Comment