Post 'runcitan' berupa teguran....

Jarang sekali saya menyentuh kesilapan orang tanpa disusuli dengan cadangan buat penambahbaikan. Tapi kali nih, mungkin sedikit berbeza mauduknya. Rasa kesabaran ada tahapnya, tapi bila dikejut 'Singa' yang sedang tidur, jangan menyesal, Singa tu akan terus berjaga, malah bakal meluaskan jajahan takluknya.


Kalau entri kali ini penuh dengan nada-nada emosi, harap dimaafkan kerana emosi manusia bukan statik, malah boleh berombak menghasilkan 'tsunami' garang menelan mangsa. Sebelum membuka isi huraian, perlu ada mukadimahnya kerana ramai akan menunding jari mencari salah siapa, SEBAIKNYA mengenal pasti masalah bagi orang yang tidak kenal dia bermasalah adalah lebih bermakna daripada mencari salah orang sedang diri sendiri tak tahu yang dia sebenarnya bermasalah. (It is better to realize a 'real problem' and u r clear about ur problem rather than u r blurred with ur own problem and not realizing the 'real' problem).

Kampus saya bukanlah suatu kampus yang besar. Hanya sekitar 2K jumlah pelajarnya. Apa yang dikesalkan adalah, kampus saya dipimpin dan diurus tadbir oleh kelompok 'ekskusif' yang berpandukan pada 'rasa-rasa'. Boleh saya definisikan 'rasa-rasa' disini sebagai "SANGKAAN" atau dzan yang beranggapan semuanya dilakukan atas nama 'kebajikan' tapi sebaliknya dibuat atas nama 'kebiadapan'. Apa yang dimaksudkan kebiadapan disini.Sekilas pandang, orang yang keliru akan menyangka 'gelas sebagai bekas minuman itu' berfungsi bila diisi cecair yang boleh diminumnya, tapi kurang tahu apakah cecair itu air yang halal, atau air yang haram.

Seperti analogi air 'kuning' - orang yang keliru akan mudah menjawab itu air 'karbonat epal', 'air jagung' dll, tapi orang yang berilmu akan mudah mengenali air kuning itu adalah 'arak', 'air kencing' kerana tahu daripada mana asal-usulnya. Orang yang keliru hanya menggunakan sepenuhnya 'pancaindera' yang ber'pandukan' tradisi dan ruang lingkup latar sosialnya sebagai penentu kepada suatu penilaian. Sebaliknya, orang yang berilmu, menggunakan pancaindera dan pengamatan daya akal fikiran serta pengetahuan yang 'luas' sebagai pemandu kepada setiap keputusannya.

Bila disangka yang benar itu batil maka itu adalah 'KEKELIRUAN', dan bila kebatilan dipertahankan jua sebagai yang benar meskipun dimaklumi maka itu dipanggail 'KEBIADABAN'.

Kalau entri kali ini berupa keluhan, maka manusia mana yang tiada mengeluh bila 'hantaran minyak wangi' dibalas dengan 'najis'. Bila 'nasihat berupa ilmu' dihujah dengan 'fitnah dan celaan'. Semoga Allah mengampunkan AKU dn KALIAN diatas perjalanan ini.


Pepatah Cina ada mengatakan, "Mengenal kelemahan 'musuh' adalah Kejayaan utama bagi sesebuah peperangan" . Musuh disini bermaksud 'kejahilan', 'kelesuan', 'perpecahan', 'ketaksuban' dan 'kemunduran'. Mana mungkin nak mengemudi sebuah bahtera kalau si Nakhoda orang yang tidak pernah belajar ilmu pelayaran. Mahu terus digadai semua 'anak kapal' kerana sangkaannya "Aku boleh belajar ilmu tersebut (pelayaran) di tengah laut nanti"? Akhirnya, belum pun meninggalkan pelabuhan, kapal karam melanggar batu-batu karang yang memecah seluruh badan kapal tersebut. Inilah fenomena yang berlaku di sesetengah kelompok 'mahasiswa' (????) yang berpandangan, 'jawatan itu adalah platform untuk kami' belajar' memimpin' - Beberapa kali sudah ku terangkan, malah mereka sendiri seringkali berbunga-bunga menasihati semua, "Amanah seorang pemimpin itu amat berat".


Kalau sudah disangka ianya 'berat', jangan berani berlagak sebagai 'pembuat kerja' tanpa kefahaman pada makna 'amanah' tersebut. Apa akan berlaku bila kata-kata tadi difahami secara KELIRU.Pokoknya, seorang pemimpin bukan semata-mata orang suruhan, tapi seorang yang perlu 'menyuruh'. Yang berlaku disini adalah sebaliknya. 'Pemimpin' disini hanya budak hingusan yang pabila disuruh berdiri maka dia berdiri, bila disuruh duduk, maka duduklah dia. Yang berlaku, pimpinan dalam 'kepimpinan'.


Orang akan bertanya, apa masalahnya? Bukankah, "A leader is a learner" ? (sekali lagi, ayat2 jiwang yang dicopy paste).

Jawapannya :- yes, a leader is also a learner yet he must be a learned person before he is assigned as a leader. (Cuba tengok analogi kapal tadi).

kalau soal 'learning' tu hanya berlaku pada proses 'kepimpinan'- apakah ini bermaksud, bila tiada jawatan, maka proses untuk belajar itu terhenti?


Ini belum dibicarakan soal kesilapan-kesilapan dalam keputusan yang dibuat atas nama 'KEBAJIKAN', 'RAKYAT' dan 'UNIVERSITI'. yang menghairankan, ada jua kelompok-kelompok 'pencinta Islam' tahu kebatilan yang berlaku, tapi disembunyikan/didiamkan atas dasar 'UKHUWAH'...


"Sayangkan anak, jangan sampai memberi makan gula berlebihan, takut mudah terkena penyakit." sayangkan SAHABAT, jangan sampai dilayan segala kemahuan ikut 'sangkaan' takut kita turut serta terjun ke lembah durjana. Kalau betul dibuat atas nama persahabatan, jadi, tunjukkanlah jalan kebenaran supaya dapat dihayati makna keinsafan.

"Memang mudah nak berkata-kata, sbb engkau bukan duduk dikalangan kami!" - Benar, tapi aku juga sebahagian daripada golongan yang 'dipimpin' yang berhak berkata-kata selagi mana ada benarnya. Atau kau mengajar aku supaya terus 'membisu' bila melihat kemungkaran yang dilakukan???

Tolonglah, sila refer balik ayat diatas, "Amanah seorang pemimpin itu BERAT". Kalau sudah merasa layak memimpin silakan, disini bukan untuk dibahaskan soal layak atau tidak, tapi soal 'EGO' pada pandangan yang jelas "JUMUD'/'SEMPIT'/"BEKU' dalam suasana selesa yang tidak pernah mahu menerima kritikan. Semoga kalian sentiasa bermuhasabah, kerana masih ada masa yang tinggal untuk memperbetulkan keadaan.

Seorang pemimpin perlu juga ada nilai 'ketegasan dalam kelembutan'- kalau anak buah tak layak memimpin, jangan terus disimpan buat pekasam, lebih baik PECAT, daripada dia menanggung amanah yang berat.



(semoga kita berkasih sayang kerana Allah)
HAZABE
"SALAM UKHWAH"

No comments: