Kehilangan.

Si anak kecil itu menangis meraung menahan kesakitan. Sakit yang dialaminya kian kritikal. Kata doktor, hanya menunggu masa untuk dipanggil mengadap Tuhan Rabbul Alami. Hanya ubat penahan sakit yang mampu diberi.



Si ayah pelan-pelan mendekati si anak kecil itu, memujuk supaya berhenti menangis. Puas dipujuk si anak tidak henti-henti meraung, menahan sakit yang dialaminya. Si ayah terus memujuk lagi, kali ini dengan nada yang berbeza. “janganlah menangis, nanti sakit tu tak akan sembuh,” . Terkesan juga akhirnya akan si anak, kerana menyangka deritanya akan hilang. Namun tiada yang mampu menghalang andai ajal kian mendatang.



Selang beberapa lama, derita lama hilang selamanya, sakit ditahan buat penenang jiwa. Dia akhirnya pergi jua, tanpa perlu menangis lagi. Dia pergi tanpa setitis air mata pun kerana disangka akan sembuh suatu hari nanti agar dapat hidup normal bersama rakan seusianya.



Mengapa dihalang air mata si kecil itu menitis, menahan derita yang tiada pasti jangka masanya. Sehingga disaat akhir, dia tidak pernah menangis lagi kerana dia punya harapan, agar sakitnya hilang disapu dengan picisan semangat juang. Biar di sekeliling memandang hilang panduan, tapi dia kukuh menyimpan harapan. Akhirnya dia pergi tanpa tertunai segala impian, dipanggil menerima balasan di hari depan.





(semoga kita berkasih sayang kerana Allah)

HAZABE
"SALAM UKHWAH"

No comments: