Bulan Mengambang


(gambar pada malam ni- 5 june 2009)
bulan penuh kan....


Subhanallah, cantiknya ciptaan Allah. Dijadikan bulan itu penuh bercahaya pada malam ni. Apakah rahsia disebaliknya? Dijadikan ia seperti bulatan cahaya yang menerangi malam yang suram. Sudah tentu ia tidak akan mampu keseorangan kerana dibelakang punya matahari yang membakar diri. Kagumnya aku akan keteguhan matahari. Tidak kedekut dan juga sombong malah masih terus sedia berkongsi demi si bulan yang berada di sisi.



Ku tatapi wajahnya bulan. Biar pun tenang di mata, ku punya naluri ia resah dijiwa. Apakah masalah engkau wahai rembulan? Kau bimbangi dirimu hipokrik, kelihatan gah di tengah kegelapan, namun kau punya pinjaman pada matahari yang sentiasa di belakang. Atau mungkin kau bimbangi dirimu bakal kelam ditinggalkan dia yang sentiasa menaruh harapan?



Biar apapun dikata, renungilah dirimu yang punya perasaan. Bukan selemah itu yang ku jangkakan padamu bulan. Lihat sahaja kejadian dirimu, punya tarikan yang luar biasa anugerahnya. Tidakkah kau suka? Sedarkah engkau akan segalanya hanya milik Dia? Dijadikan dengan penuh bijaksana. Nilai mata kasar tidak seindah mata hati. Mata hati punya naluri yang sentiasa kuat pada keyakinan diri.

Jangan diukur nilaian kasar luaran sebaliknya renungilah ia dengan jiwa yang sentiasa mendahagai rahsia. Rahsia itu bukan jawaban bagi penilaian rupa tapi penjelasan bagi pertanyaan jiwa.



Ku tatapi manisnya bulan itu,

Laksana permata di celahan debu-debu,

Biar apapun yang engkau ragu,

Kau punya mereka yang sentiasa di belakangmu.



Ku lihat pungguk merenung si bulan,

Setia menanti bilakah malam,

Kerana pandangannya punya nilaian,

Agar si bulan gagah menerangi kegelapan



Sungguh cantik bulan pada malam ni. Apakah hanya aku disini yang dapat merasai? Atau mereka disana juga turut sedari. Bulan mengambang bukan selalu ditemui, hanya mereka yang punya hati selalu jumpai. Namun ku bimbangi, biar secantik mana pun bulan dipuji, tapi masih ada yang tidak mampu melihat keindahannya ini….kerana..(mungkin diri sendiri yang punya jawapan sendiri)


(semoga kita berkasih sayang kerana Allah)

HAZABE
"SALAM UKHWAH"

2 comments:

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

walau bulan tidak kelihatan, keindahan bulan tetap dirasa walau di terngah terik matahari memancar.

hanya oleh si dia yang punya hati.

faizah said...

hurm...