Muktamar Sanawi APIS kali ke-2


1 Februari 2008 / 5 Safar 1430H

Muktamar Sanawi APIS kali ke-2 telah pun selamat dijalankan. Biarpun dalam usia yang muda, APIS begitu positif bergerak meskipun dalam arus kebangkitan suara mahasiswa. APIS kini lebih terbuka dan bakal menyusul perjuangan dakwah selari dengan pergerakan jemaah islam yang lain. Cuma bezanya adalah sasaran utama dan caranya. APIS atau alumni pelajar Islam SBP adalah suatu wasilah untuk kita lebih fokus kepada sasaran kita iaitu pimpinan badan dakwah dan rohani (BADAR) dan juga pimpinan pelajar yang lain. Selain memberi fokus kepada SBP, menjadi agenda APIS untuk menyampaikan dakwah di peringkat yang lebih tinggi iaitu di IPTA mahupun IPTS. Apa yang pasti, APIS akan bersama dengan mahasiswa memperjuangkan hak-hak pelajar. Itu lah sedikit sebanyak mengenai ALUMNI PELAJAR ISLAM SBP. Tahniah dan takziah saya ucapkan pada pimpinan yang baru dan persiapkanlah diri kita semua dalam memperjuangkan keadilan dan menegakkan syiar islam di muka bumi ini. Tahniah diucapkan pada ajk pelaksana yang telah berjaya menganjurkan muktamar sanawi ini. Segala pengorbanan kalian hanya dapat dibalas oleh DIa yang Maha Pemurah.


Tak mampu ku tangisi ataupun kesali,

Taklifan diberi atas kepercayaan diri,

Amat sukar untuk ku atasi tanpa bantuanMu Illahi,

Menuju perjuangan mencari erti


Inilah ketakutan yang sering ku mimpi,

Tersepit di tengah-tengah fahaman ideologi,

Ku tercari-cari di mana solusi,

Dalam hati ku temui kejahilan diri


Ya Allah ya rabbul Izzati,

Aku mohon kekuatan dari MU yang Illahi,

Agar aku mampu terus berdiri,

Mendepani halangan dari setiap segi,

Agar perjuangan tidak terus terhenti,

Syiar Islam bakal diuji


Wahai sahabat yang ku sayangi,

Pada dikau, aku lah yang dicari,

Tapi layakkah diri yang hina ini,

Memimpin organisasi yang kian tinggi.


Sekadar luahan hati dan rasa, semoga kita jelas apa yang kita lakukan ini. Bangkitlah mengumpul kekuatan sebelum diuji dalam kelalaian, inilah dunia.

“welcome to the real world”

(Barisan Kepimpinan Baru yang Bakal menjalankan amanah yang ditaklifkan dalam syura)

(semoga kita berkasih sayang kerana Allah)

HAZABE
"SALAM UKHWAH"

6 comments:

ALI HASSAN said...

jgn risau akhi, kita semua akan bkerja bersama dgn anta, insyaAllah. anta tak keseorangan. moga APIS akan terus maju ke hadapan =)

Ibnu Ahmad Zhaki said...

Insya ALLAH, kita akan terus tetap memperjuangkan APIS sebagai pertubuhan Islam dan persatuan bekas pelajar SBP berdasarkan syari’at Islam yang haq. Kita memerlukan keikhlasan dan kebenaran yang tulen, kesungguhan untuk bekerja sebagai satu jemaah, sentiasa bersedia untuk belajar mempertingkatkan pencapaian dan kemampuan (al-islah) dan memperbetulkan kesilapan serta membaiki kelemahan, secara berterusan (al-istiqomah). Kita menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai qudwah hasanah kita dalam setiap aspek perjuangan yang komprehensif (syumul). Usah rasa lemah dalam perjuangan ini. Kekuatan itu hanya datang daripada ALLAH s.w.t. Masa kian tiada, pergunakan sepenuhnya masa di dunia ini dalam mempersiapkan diri untuk kehidupan akhirat yang kekal. Penyesalan pada hari qiamat kelak adalah penyesalan yang terlalu dahsyat akibat tidak mempergunakan SEPENUHNYA kehidupan dunia untuk ‘ubudiyyah kepada-Nya. Hadirkan zouq dan khusyu’ dalam perjuangan melalui wasilah APIS ini, kerana kita sentiasa mengharapkan setiap daripadanya diberikan kepada Islam dan diterima ALLAH s.w.t.. Ayuh, maju ke hadapan! Sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama kita.

Iltizam Bersama Islam.

lilolurve said...

erm.. mabruk alaikum...

sdey gak.. xder rezeki nk g ritu!

moga apis... trus success..

insyaAllah1

syafiq haziq said...

insyaAllah, kita akn brusaha sama2..

KeFaHaMaNku said...

salam akh... maafkan ana kerna tidak dapat bersama di multaqa' atas komitmen di tempat lain. moga2 APIS terus menerus berfungsi sebagai wasilah dalam menyebarluaskan 'faham islam' dalam kalangan golongan sasaran khususnya, dan ummah umumnya.

p/s: lawa blog demo.. sapo bwt layout ni? nk gok weii.. hensem kaklos r sek kito dale gambar tu.. hohoho..

lina mursyidah hamzah said...

salam'alaik..
moga adik terus thabat dlm perjuangan..