Diantara pilihan-pilihan itu..

Diluah mati mak, ditelan mati bapak. Bagaimanaka cara untuk mengatasi masalah ni?

Kondusi:

Syeikh, ana nk tanya satu bnda. Enta ni kalau nak makan, cara yg macam mana enta suka? Satu, enta makan dengan sudu dgn alasan kita ‘america’ ( dah moden) atau enta rasa makan guna tiga jari (konon2 nk ikut sunnah) atau enta guna dua-dua cara sekali gus? Hmm, nampak susahkan..

Makan dengan sudu: org sebegini adalah org yang cuba mencipta kelainan dengan mengambil cirri-ciri budaya lain, tapi pada masa yg sama tegas dengan pendiriannya

Makan dengan Tangan: org sebegini sukar untuk menerima perubahan tp pada masa yang sama tercari-cari makna perubahan yang sesuai tanpa meninggalkan pegangan sendiri

Kedua-duanya sekali: org sebegini sukar dijangka dan sukar juga difahami tanpa alasan yang kukuh. Dia yakin apa yang dia lakukan.


Keimpulannya:

Buat apa susah-susah nk fikir, gunakan segala kaedah dan kesesuaian masing-masing. Matlamat tetap sama, angkat tangan suapkan dalm mulut, dan…bereh, Alhamdulillah, matlamat tercapai.

Perut kenyang, hati girang…haha


Sekadar pengubat duka yang melanda. Cerita yang kurang menarik mungkin. Siapa pun belum mampu untuk meramal dan menjangka apa yang bakal dihadapinya pada esok hari. Sebatang sungai itu akan terus mengalir biarpun terpaksa melanggar halangan yang begitu besar dilaluannya, tapi sungai itu akan terus berhenti dan bertangkung sehingga busuk airnya kerana dihalang oleh sesuatu yang terus meletakkan beban besar dilaluannya tanpa memberi peluang untuk sungai itu kembali berfungsi. Alangkah sedihnya kau, tidak lagi mampu menabur bakti untuk terus memberi dek tersekat oleh beban itu. Tanpa diberikan peluang, engkau terus tersepit. Jadilah air yang hanya akan menerima dari hulu tetapi tidak mampu sampai ke muara. Apakah salah kau wahai sungai? Suatu ketika engkau ditunjukkan jalan yang lurus tetapi engkau diuji dengan halangan berliku namun engkau gagahkan diri untuk terus maju. Kemajuan itu akhirnya tersekat dan terus dihimpit kerana hadirnya sang ‘beban’ yang melambatkan pengaliran kau. Kini apa yang engkau mampu lakukan?? Memilih di antara dua jalan, samada diam mengumpul gelombang atau terus maju mejangkaui halangan melalui celah disekelilingnya? Kalau pilihan dikau adalah yang pertama, engkau memang wajar, kerana mungkin itu akan menghasilkan kejayaan yang besar namun apakah itu satu kepastian? Sedangkan orang disekeliling memerlukan dirimu. Andai pilihan dikau adalah pilihan yang kedua, itu juga adalah keputusan yang wajar, namun air yang terhasil bukan lagi air yang bersih suci tidak juga sejernih mutiara air, tidak ramai yang mampu mengecapi dirimu kerana engkau kelihatan kurang bermutu. Apa pun andaian, yang bakal menentukan hanya Dia, Rabbul Alami.. lumrah alam memang begitu, tidak bermakna kekenyangan tanpa didahului dengan kelaparan, tidak bermakna kejayaan tanpa dimulai dengan kesusahan. Yang pasti, pilihan adalah milikmu, wahai sungai. Jadilah engkau sebagai sesuatu yang sedia untuk terus memberi biarpun diri sering diuji. Selagi ada masa yang terus berganti engkau lah harapan kami.

(sekadar kiasan dalam bercoteh)


(semoga kita berkasih sayang kerana Allah)

HAZABE
"SALAM UKHWAH"

1 comment:

Anonymous said...

nice blog...baru buat ker...