Bayu pantai tidak sentiasanya aman….



Desiran angin berlalu, setenang hati yang tiada gundah gelisah, sabar menghadapi ujian melanda, tiada lain yang diharapkan melainkan pada Yang Esa. Ombak pantai lembut menampar pantai, laksana belaian kasih dalam jiwa, biar dilanda angin taufan yang kencang, tiada mampu ia menggugat cinta.


Pesan ibu, “Kasih Allah itu melebihi kasih manusia, kalau dicari yang lain, tiada dapat ia ditandingi. Kalau dilari, masih ia setia menanti, kerana Allah itu Maha Pengasih jua miliki segala nilai “pemberi” kerana DIa Maha Mengetahui apa yang diperlukan oleh hambaNya.” Kalau dirosak kasih manusia, belum tentu terubat pedih sanubari, tapi kalau dinodai cinta Allah, kekal Dia Maha Pengampun, Maha Memahami setiap kelakuan hambaNya. Benar, kasih Allah tiada yang dapat tandingi, meskipun darjatNya nun jauh melangkau akal manusiawi, namun KasihNya hangat dirasai meskipun jiwa yang kufur menafi.


Kalau memberi ‘kasih’ itu salah, bagaimana lagi mahu engkau cari? Kalau menasihati itu suatu yang diingkari, siapa lagi mahu membetuli diri? Kalau ukhuwah itu dicela dibenci, ikatan bagaimana yang kau nanti?


Meski diberi suluhan nur mahabbah, tiada berkesan buat si pemilik hati. Barangkali kealpaan manusia pada hakikat pemilik hati-hati manusia melalaikannya. Barangkali jua, ia ujian buat si pemberi cahaya. Untuk apa mendambakan kejayaan usaha murni, kalau berpaksi pada kehormatan diri? Benar, manusia alpa selalunya hanyut dalam kesombongan diri, kerana disangka usaha itu adalah yang mulia, kerana itu tiada mungkin ia akan gagal melainkan bertemu kejayaan semata.


Kata orang, bayu malam lebih aman dari siangnya. Kata orang, sedamai desiran angin bayu meniup lembut, begitulah setenang jiwa yang halus bertutur. Sungguh indah perumpaan orang dahulu kala, namun masih punya falsafah disebaliknya. Setenang sungai yang mengalir, jangan lupa bahaya didalam. Selembut bayu meniup, jangan lupa putaran angin yang kencang merubah alam. Tragedi tsunami, suatu contoh mudah. Disangka ombak besar berubah corak, berubah bertukar menjadi bencana yang ganas memberontak. Begitulah kehidupan manusia sejagat.


Sehari-hari aku melihat warna-warni pudar memancar. Entah bila akan ia bertukar menjadi terang sediakala. Kalau pemantulan cermin sudah berhabuk tak dijaga, mungkin selamanya itulah cahaya kelam lambang manusia semakin hilang pedoman. Semakin ia dibiar tak terjaga, begitulan nilai cahaya pada pandangannya.



"SALAM UKHWAH"

2 comments:

aimazaki said...

salam..ske sgt ng kata2 yg pnuh puitis ni..
=)
mtk nk share ye..
tq

Hazabe al-Kelantani said...

silakan...
mohon tunjuk ajar jua. :-)

salam ukhuwah